Bidadari Surgaku

BIDADARI SURGAKU

Tidak mudah menjadi kader luar biasa yang punya kesabaran luar biasa, dan kelak menjadi bidadari luar biasa

“Ayo Bu Rini, tarik nafasnya, keluarkan. Iya, pintar. Sabar ya Bu, ayo nafasnya diatur kembali. Ayo sayang, lihat kepalanya sudah mau keluar.” Ibu itu tampak bersusah payah mengatur nafasnya. Ia sudah begitu kelelahan. Aku kembali membujuknya, “tinggal sedikit lagi.” Ibu muda ini sepertinya salah mengedan. Tinggal sedikit lagi, dan bila ibu ini mengedan dengan baik maka APN (Asuhan Persalinan Normal) yang kulakukan berjalan sukses, tanpa perlu episiotomi. Suaminya tampak pucat, maklum anak pertama. Dibisikkannya doa di telinga istrinya, Bismillah. Uterusnya kembali mengencang, rupanya mulas itu kembali hadir. Dengan segenap kekuatan yang tersisa, ibu itu menuruti setiap arahan yang kuberikan. Perlahan namun pasti, kerniq itu terjadi, kepala bayi itu keluar dan mulai memutar. Dalam hitungan detik, kulahirkan bahunya, Alhamdulillah… Suara tangisannya mulai terdengar. Kuletakkan bayi itu diatas perut ibu yang dialasi planel biru muda bergambar kotak. Kuklem tali pusarnya, dan kugunting, sekarang tinggal melahirkan plasentanya. Sekilas kulihat wajah bu Rini, lelah itu seolah sirna. Senyuman mengembang menghiasi wajahnya yang masih bersimbah keringat. Air mata pun mengalir membasahi kedua pipinya. Aku pun tak kuasa menahan haru, ini pasien partus pertamaku.

Subhanallah. Dan lembaran-lembaran kenangan bersama ibu hadir dibenakku. Teringat, kata ibu aku lahir premature dengan APGAR 4 dan proses persalinan sungsang yang menyebabkan beberapa komplikasi. Wajah yang tak berbentuk, lebih mirip “anak monyet” dengan berat hanya 1800 ons di sebuah kampung di Sumedang. Yang pastinya jauh dari fasilitas incubator. Hingga akhirnya hanya ditemani dua buah petromak yang menghangatkan tubuh mungilku dan berbekas mehong (sisa abu hitam) yang menghiasi wajahku tiap paginya. Dengan tangisan yang irit, dan sistem pencernaan yang belum sempurna. Namun itu tak melemahkan semangatnya untuk menerima kondisiku apa adanya, dengan berbagai kekurangan yang ada meski plus tangisan yang kerap hadir. Ia membesarkanku dalam kesabaran, hingga hari ini aku masih berdiri disini.

Dan episode kehidupan terus berjalan, menorehkan sejarah tentang aku dan ibu. Mengajarkan arti cinta, mengenalkan tentang kasih sayang Ilahi dan berjuta makna lainnya. Masa-masa sekolahku ibu sangat protektif, mungkin karena rasa sayangnya yang kerap membuatku sulit beraktivitas. Terlebih aku masih anak nakal yang jauh dari nilai-nilai Islam. Meski tetap hanif untuk tidak berpacaran. Hidayah itu hadir saat aku mulai mengenakan jilbab, meski dengan niat yang belum juga lurus. Kayanya lucu deh kalau pake jilbab. Namun ternyata hidayah itu menular, ibu yang masih dengan gaya gaulnya perlahan mulai melirik kerudung untuk menutup auratnya. Belum rapi memang, but better.

Dunia kemudian seolah berputar 180 derajat saat aku mulai kuliah. Cita-cita ibu akhirnya tercapai juga, cita-citaku yu…dadah deh. Ga bakal direstui masuk seni rupa ITB, padahal mungkin aku jadi kenal Aming dan masuk Extravaganza (hehe… Ga kebayang deh). Alhamdulillah lingkungan baruku mengajarkan banyak hal. Sepertinya sejak awal aku sudah dijadikan target utama dakwah fardiyah teman-teman yang lebih dahulu faham. Ge-er gini, habis kemana-mana pasti ditempel dan didoktrin berbagai hal. Alhamdulillah mereka berhasil….

Terlebih saat itu dideklarasikan sebuah partai Islam baru, dan juga kondisi aksi mahasiswa yang marak untuk menurunkan rezim orde baru. Semua melahirkan semangat baru dalam diriku, semangat untuk berjuang dan mengenal dakwah. Aku pun mulai mengenakan jilbab panjang, meski belum istiqomah. “Kaya kerekan bendera,” kata seorang akhwat (kadang naik kadang turun), ikhwah terkadang mengejutkan. Huuh kesel juga kadang, aku kan masih belajar, but akhirnya aku mengerti tentang pentingnya istiqomah. Dan ibu perlahan meninggalkan kerudungnya, ia mulai memakai jilbab, menutupi lehernya meski belum juga rapi. Ibu bingung, kenapa pake jilbab dobel-dobel katanya, belum lagi bingung dengan perubahanku; nasyid serta doktrin yang keluar dari lisanku. Maklum aktivis baru. Hehe. (Ngakunya sih akhtipis padahal…).

Waktu terus berjalan, aku semakin tertarik pada dakwah dan mulai mencintainya. Jadilah aku akhwat yang sering pulang malam (dulu belum ada larangan pulang malam untuk akhwat…. Tapi meski sekarang pun ada… Tetep aja nakal). Pulang malam karena berbagai alasan, dan sedikit banyak itu mulai mengurangi waktuku bersama ibu. Dan tak satupun larangan dari ibu. Berbagai daurah, mabit, dan mukhayam pun ku ikuti. Ibu hanya berbekal tsiqoh padaku. Semua berlalu begitu cepat, dalam aktivitas yang seolah tak menyisakan waktu untukku menghela nafas atau sekedar beristirahat sejenak. Aku selalu pulang dengan energi sisa, rumah seringkali hanyalah persinggahan tidurku. Komunikasi pun berjalan sangat minim. Yang ada hanyalah rasa lelah. Masya Allah.

Hingga sebuah pertanyaan muncul dari ibuku. “Kenapa begitu sibuk membina orang lain sementara tak kau bina keluargamu? Tolong ajari ibu.” Pertanyaan yang menohokku begitu dalam. Teringat sikap kerasku dan penyampaianku yang terkadang melupakan bahwa aku berhadapan dengan ibuku. Perlahan aku mulai mengajak ibu dalam aktivitasku. Meski dengan waktu yang tersisa. Ibu kembali bertanya “Teh, Yahudi itu siapa? Kenapa kita harus memusuhinya? Kalau Teteh termasuk golongan apa? Kata ustadz diceramah tadi, katanya umat Islam dibagi menjadi 77 golongan dan hanya satu golongan yang benar. Gimana? Mama ikut Teteh aja ya?” Aku terdiam, speechless. Ada banyak hal yang harus disampaikan. Tapi kapan? Hari ini rapat, besok daurah, besoknya lagi pembuatan grand design.

Namun hidayah Allah hadir pada siapapun yang dikehendakiNya. Malam-malam itikaf beberapa tahun ini jadi aktivitas rutinku. Selalu menyenangkan berada disana. Dulu ibu alergi tidur di masjid, dengan berbagai alasan. Dingin, takut rematik kambuh, gatal-gatal. Namun perlahan ibu menyambut ajakanku, meski berbekal bantal besar, selimut, makanan, hingga rasanya kalau ga malu kasur pun akan dibawa. Tapi tak masalah, yang penting ibu bisa merasakan perasaan yang sama. Ada kebanggaan saat ibuku berkata “Mama kuat berdiri. Kemaren mah duduk, abis pegel. Malam ini Alhamdulillah kuat.” Bersyukur pula aku punya teman-teman yang dekat dengan ibuku, hingga tidak canggung baginya berada dalam lingkungan baru. Terkadang, aku malu sendiri. Melihat semangat yang terpancar diwajahnya, mendengar ceramah ustadz, menanyakan banyak hal dan menangis dalam sujud panjangnya. Rasanya aku masih kalah besar.

Ibu mulai senang menghafal surat-surat pendek juz amma. Seringkali aku dipanggilnya untuk sekedar muraja’ah. Aku merenung dalam hati kecilku, betapa banyak waktu yang ku habiskan untuk memikirkan agar binaanku menyenangi menghafal al-Qur’an dengan berbagai keutamaanya. Namun berapa banyak aku menghidupkan keutamaan itu dirumahku? Atau aku hanya egois dengan menjadikan diriku sendiri yang merasakan kenikmatan berinteraksi bersama al-Qur’an? Entahlah, rasanya ada berbagai hal yang harus kurenungi.

Ibu paling tahu aktivitasku, tentang kesenanganku berinteraksi dengan anak-anak sekolah. Tentang sifat-sifatku, buruk, dan baikku. Dan aku sangat terbuka mengenalkan semua itu pada ibu. Terkadang, tak pernah terlintas dalam benak kita bahwa keluarga kita adalah simpatisan dan kader dakwah yang andal. Pemilu kemarin, berbekal kestiqohan ibuku mendirect selling teman-temannya dan mereka menargetkan sepuluh orang setiap harinya dan menghasilkan 200 simpatisan setiap bulannya. Subhanallah, ternyata energi tsiqoh begitu besar. Dan aku mengerti, ibuku perlu pembinaan yang jauh lebih baik.

Sungguh, ada banyak hikmah yang bisa kuambil. Tentang kekuatan yang hadir, dan energi ketsiqohan. Dan kuingin berbagi dengan sahabat-sahabatku yang kusayangi. Seringkali, cita-cita keluarga Islami yang memenuhi benak kita adalah saat kita berumah tangga, menikahi seorang akhwat atau ikhwan aktivis yang memiliki visi dan misi perjuangan yang sama. Membina keluarga hafidz, lewat jundi-jundi yang diajarkan mengenal al-Qur’an sejak dini. Membangun basis dakwah saat kita membina keluarga kita sendiri. Kita sering lupa, bahwa cita-cita itu harus diwujudkan sejak kita masih menjadi seorang anak. Saat kita berada didalam rumah, dalam kepemimpinan ayah dan kasih sayang ibu, dan berbagai perbedaan antara kita dan saudara-saudara kita, kakak, adik, tante, om, dan civitas keluarga kita.

Entah apakah kita pernah memikirkan grand design dakwah dikeluarga kita. Atau sekedar mensyurokannya dengan hati kita maupun dengan saudara yang sefaham dengan kita. Keluarga kita sering kali hanyalah mendapatkan energi sisa kita. Padahal, bukankah ini adalah amanah kita untuk menjaga keluarga kita dari menjadi bahan bakar api neraka? Kita sering kali lalai ada seorang bidadari surga yang menanti pembinaan kita, menanti diskusi-diskusi bersama kita, dan muraja’ah hafalan, meski kerap terbata-bata. Kita seringkali lupa untuk sekedar mengucapkan sayang padanya atau meminta maafnya. Padahal tadhiyahnya begitu besar, kasih sayang, maal, pengertian, dukungan, dan doa-doanya takkan pernah terbalaskan, meski kita memberikan dunia. Ibu tak pernah protes meski seringkali kita mengabaikan hak-haknya. Sibuk dengan urusan kita sendiri. Lupa untuk sekedar memijat kakinya, menjawab pertanyaan-pertanyaannya, atau memberikan hadiah untuknya. Karena ia tak butuh semua itu. Yang ia inginkan anaknya menjadi hamba Alloh yang sholeh, sholehah.

Seorang ibu saat itikaf tahun lalu pernah berkisah padaku. Tentang anaknya yang ia banggakan, seorang mujahid yang konsisten di jalan dakwah. “Ibu tsiqoh, ia menjalankan semua ini karena amanah dakwah dan kebaikan. Meski sering kali begitu sulit untuk bersamanya, bahkan dalam itikaf pun andaikata ibu tak ikut mungkin ibu tak bisa bersamanya. Dan disini ibu pun terpisah darinya dibatasi hijab. Namun ibu percaya, ia berada dalam jalan yang diridhoiNya. Ya, ibu hanya bisa mendoakannya agar selalu berada dalam kebaikan.” Selalu ada kebanggaan yang terucap dari lisannya, betapapun ia khawatir akan anaknya yang begitu sibuk. Selalu ada toleransi dan pengertian. Dan itulah ibu, kekuatan cintanya tak terbalaskan.

Sahabatku, hari ini hari milik kita, esok pun juga milik kita. Namun jangan jadikan sekedar milik kita. Tapi jadikan pula milik keluarga kita, milik ibu, ayah, kakak, adik, dan segenap orang-orang yang kita cintai. Meski perjalanannya tidaklah mudah, namun bukan berarti tak mungkin. Tuk menjadikan ibu kita bidadari surga, tuk membawa ayah, kakak, adik, dan orang-orang yang kita cintai menuju cintaNya, dan berdoa agar kita dikumpulkan dijannah-Nya. Jadilah mentari yang terus menyala dalam ruang keluarga kita, disini di dalam hati-hati kita. Jadilah nur yang membawa cahaya kebaikan dengan cinta dan kasih sayang. Sungguh, kehidupan kita tak pernah lepas dari doa-doa ibu, kesuksesan kita tak lain adalah hasil munajat ibu. Dan kebaikan yang ada, mungkin adalah hidayah dari tiap bulir air mata yang mengalir di pipinya.

Jangan lupakan bidadari surgamu menanti sedikit waktumu bersamanya. Tuk berjalan bersama dalam naungan Ar-RahmanNya, dalam lindungan Ar-RahiimNya, dalam cahaya CintaNya. Mengarungi perjalanan kehidupan bersamamu tuk menuju jannahNya. Karena jannahNya begitu mahal. “Mama tsiqoh padamu, sayang padamu, dan senantiasa berdoa untukmu. Jadilah anak yang sholeh sholehah, agar Mama dapat mempertanggungjawabkan amanah ini dihadapan Allah kelak.”

*****

Sahabat, tulisan ini dibuat dari berbagai cerita tentang ibu yang aku dan sahabat-sahabatku alami. Sungguh, semoga menjadi renungan tentang selaksa cinta dan grand design yang harus kita siapkan untuk orang-orang yang kita cinta. Agar menjadi baiti jannati, dan agar kebersamaan ini terus berlangsung hingga perjumpaan denganNya. Jagalah ibu, ayah, kakak, adik, dan saudara-saudara kita dengan cinta dan keimanan, bawalah sebanyak mungkin mereka menuju jannah-Nya.

1,584 Replies to “Bidadari Surgaku”

  1. Balıkesir asansör kiralama ile sizlere sunduğumuz hizmette kapıdan çıkmayan eşyalarınız, beyaz eşyalarınız, yeni aldığınız oturma gurubunuz diğer firmalarla taşırken çizilip kırılmasından korkuyorsanız biz sizi bu dertten kurtarıyoruz ve size kolay taşınma imkanı sunuluyoruz. Başınız ağrımasından korkuyorsanız isini güvenle yapan isini iyi bile firmalar olarak sizlere her zaman destek vereceğiz sizde bizimle iletişime geçerek isterseniz siteden bize ulaşım sağlayabilirsiniz.

  2. Balıkesir evden eve nakliyat size sunduğumuz kaliteli taşımacılıktan biridir bu kapsamda evinizden alınan eşyalar ekipmanlarımız tarafından uygun şekilde paketlenip istediğiniz şekilde taşınacağınız eve götürüp ayni zamanda montalanmasını da yaptığınız süreçte şüphesiz sizlerin yanınızda olduğumuzu beliriliriz. Balıkesir evden eve nakliyat ile herkesin güvenle tercih ettiği firmalarımızın da güvencesiyle taşımacılıkta sınır tanımıyoruz. Size uygun ekipmanlarımız ve araçlarımız ile size sunduğumuz sınırsız hizmette zamanınızdan tasarruf etmenizi sağlıyoruz.

  3. Balıkesir şehirlerarası nakliyat ile kolay güvende ve rahat taşıma sistemi ile sizlere hizmet veriyoruz. Bizim güvencemiz sizinde isteğinizle çıktığımız bu yolda aldığımız basarılar sorunsuz hatasız taşımalar sayesinde sizlere en iyisini sunuyoruz. Balıkesir şehirlerarası taşımacılık ile zaman yer saat önemsiz 7 24 sizlere hizmet vermek için tüm ekibimizi seferber ediyoruz. Şehirden şehre ek ücret talep etmeksizin sizlerin yanında olmaktan gurur duyuyoruz.

  4. Balıkesir şehir içi nakliyat olarak sizlere sunduğumuz hizmette zorluklarla karşılaşmamanız için üst düzeyde güvenli ve kolay taşınabilirliği yaşamanız için firmalarımızın kapısı her daim açıktır. Türkiye’nin en iyi firmalarının desteği ile taşınmak hem sizi hem hayatinizi kolaylaştıracak ayni zamanda da korkulan taşımanın önüne geçecek ve sizi rahata erdirecektir. Köy mahalle gözetmeksizin yaptığımız şehir içi nakliyatlarda veyahut taşımacılıkta her zaman ilk seçilmemize sebep olmuştur. Sizlere daha iyi bir taşımacılık sunmak için isimizi özen ve severek yaptığımız kanaatindeyiz sizlerde bizlerle iletişime geçerseniz bu imkanlardan faydalanmanızı temenni ederiz.

  5. Antalya evden eve nakliyat müşterilerine özel hayata geçirdiğimiz uygulamamız sayesinde Antalya nakliyat firmaları hakkında kısa sürede doğru incelmeyi yapma fırsatı doğmuştur. Bu sayede firmaların yorum ve şikayetleri neticesinde tercih yapma kolaylığı oluşmuştur. Antalya nakliyat için anında birçok firmadan farklı fiyatlar almanın ve çok fazla tercih şansı olmasının da ayrı bir güzelliği vardır. Sizlerde taşınmaya karar verdinizse bünyemizde görev yapmakta olan Antalya evden eve nakliyat firmalarından hemen teklif isteyin ve nakliyat ücretinizi öğernin.

  6. Hatay evden eve nakliyat için tercihler önem arz eder. Taşınma öncesinde yapacak olduğunuz nakliyat firması tercihi sizlerin sorunsuz taşınmanızı sağlayacak en büyük etkendir. Bu nedenle Hatay evden eve nakliyat firması seçerken iyi bir araştırma yapmak gereklidir. Günümüz koşullarında bu durum oldukça zordur. Onlarca kaynağa bakmanız gerekebilir. Bu durum bizden önce tamda bu şekildeydi. Ancak artık biz varız. 30 saniye kadar kısa bir sürede Hatay nakliyat firmaları hakkında yapılan yorumları inceleyebiliyorsunuz. Ve taşınma ihalesi başlatarak bu firmalardan kolayca fiyat teklifleri alabiliyorsunuz. Hatay evden eve nakliyat hizmetine ihtiyacınız var hala ne bekliyorsunuz hemen sitemizi ziyaret edin ve kolayca taşının.

  7. Hatay şehirlerarası nakliyat hizmeti yapılış gereği zor bir iş olarak görülse de doğru kişi veya kurumlar tarafından yapıldığı takdirde her hangi bir aksaklığın yaşanmasını sağlamaz. İlden ile taşımacılık eskiye kıyasla günümüz şartlarında oldukça kolaylaşmış bir durumdadır. Son model nakliye araçları ile uzun yollar daha kısa sürede ve daha kolayca tüketilmektedir. Hatay şehirlerarası taşımacılık bu nedenle güvenli ve yapılabilirlik durumundadır. Olaya müşteri gözüyle baktığımızda çok faklı bakış açılarının ortaya çıktığını görmekteyiz. Bu nedenle Hatay şehirlerarası nakliyat için çok farklı bakış açılarıyla sizlere kusursuz hizmet imkanları sağlıyoruz.

  8. Hatay asansör kiralama hizmeti eşya taşımacılığında ve genellikle inşaat sektöründe daha yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu hizmeti sağlayan her firma için fiyatlar bağımsız şekilde hareket eder ve farklı farklıdır. Hatay kiralık asansör ve asansör kiralama fiyatları hakkında daha fazla ve doğru bilgiye ulaşmak için hizmet sağlayıcılarıyla direk olarak iletişim kurmak gerekir.

  9. Antalya parça eşya taşıma hizmeti sayesinde dilediğiniz şehre eşyalarınızı kolayca salabilirsiniz. Bu hizmetin gerçekleşmesi iki şekilde olmaktadır. Bir Antalya şehir içi parça eşya taşıma ve ikincisi de Antalya şehirlerarası parça eşya taşımadır. Her ikisini yapan firma olduğu gibi sadece şehir içi veya şehirlerarası çalışan kişi veya kuruluşlarda vardır. Bu nedenle Antalya parça eşya taşıma fiyatları her firma tarafından farklı olarak sizlere sunulabilir. Antalya parça eşya taşıma veya Antalya parsiyel yük taşıma ve nakliyesi için en uygun fiyat tekliflerini bünyemizdeki üye firmalarımızdan alabilirsiniz.

  10. Antalya şehir içi nakliyat için anında talep oluşturun onlara Antalya şehir içi nakliye firmasından teklif alın. Fiyatları karşılaştırın, müşteri yorumlarını inceleyin ve doğru değerlendirme yaparak güzel bir taşınma sağlayın. Bu sadece 30 saniye kadar kolay bir sürede mümkün. Uygulamamız sayesinde bunları kolayca yapabilir ve zamandan tasarruf sağlayabilirsiniz. Antalya ucuz nakliye hizmeti içinde bu geçerli bir durumdur. Şehir içi nakliyat fiyatları en uygun şekilde sizlere sunulacaktır.

  11. Ankara şehirlerarası nakliyat sistematik olarak işinin ehli firmalar aracılığıyla yapılmalıdır. Günümüz dünyasında yaşayabilirlik her geçen gün daha değerli hale gelmektedir. Bu nedenle sağlanacak her hizmet faktörü doğru şekilde gerçekleşmelidir. Ankara şehirler arası nakliyat ihtiyacı olan her müşteri en uygun fiyat ile bir başka şehre taşınmak ister. Bunun içinde Ankara ilden ile nakliyat firması seçerken çok detaylı davranmak ve en uygun fiyat yerine doğru tercih yapmak daha mühimdir. Sizlerde konfor dolu bir Ankara şehirlerarası taşımacılık için web sitemizi ziyaret ederek kendinize uygun firmayı seçebilirsiniz.

  12. ไลค์แฟนเพจเฟสบุ๊ค, ไลค์เพจ, จ้างไลค์, ไลค์แฟนเพจได้สูงสุดหนึ่งล้านไลค์, รับจ้างปั้มไลค์, รับ Like Fanpage, โกงไลค์, ปั้มไลค์, ปั้มไลค์ทั่วไป, กดไลค์แฟนเพจ, รับไลค์แฟนเพจ, ปั้มไลค์มือถือ, เพิ่มไลค์คนไทย, ปั้มไลค์เพจฟรี, ปั้มเพจ เหมาะสำหรับผู้ที่ต้องการยอดไลค์เพจเพจเยอะๆ, ปั้มไลค์ ในโทรศัพท์, Like Fanpage, รับปั้มไลค์เพจ, รับเพิ่มไลค์แฟนเพจ เป็นการโปรโมทแฟนเพจ เพื่อเพิ่มยอดขายสินค้าได้, จ้างปั้มไลค์, ปั้มไลค์ Facebook, บริการเพิ่ม Like ให้แฟนเพจของคุณ โดยทีมงานระดับมืออาชีพ ในระยะเวลาอันสั้นและราคาถูก รับประกันไลค์จากคนไทย 100%, เพิ่มไลค์ฟรี, ปั้มไลค์แฟนเพจ, ปั้มเพจ, ปั้มไลค์เฟสบุ๊ค, เพิ่มไลค์เพจ, ปั้ม Like ฟรี, รับทำไลค์แฟนเพจจำนวนมาก, Up Like Fanpage, ปั้มเพจเฟสบุ๊ค, ปั้มไลค์รูป Facebook, เพิ่มไลค์, รับเพิ่ม Like Fanpage Facebook ราคาพิเศษ เหมาะสำหรับผู้ที่ต้องการเพิ่ม Like Fanpage ให้ดูเป็นความน่าเชื่อถือของร้าน, ปั้มไลค์รูป, จ้างเพิ่มไลค์, บริการเพิ่มไลค์แฟนเพจฟรี, แฟนเพจพร้อมยอดไลค์, ปั้มไลค์เพจ, ปั่นไลค์, จ้างไลค์รูป, ปั้มไลค์สถานะ, จ้างกดไลค์, ไลค์แฟนเพจราคาถูก, ปั้มยอดไลค์เป็นคนไทย 100%, เพิ่ม Like, ปั้มไลค์ครบวงจร, รับเพิ่มไลค์แฟนเพจเฟสบุ๊ค, บริการเพิ่มไลค์เฟสบุ๊คให้แฟนเพจ, เพิ่มไลค์แฟนเพจ ราคาถูก, Pump Like, Add Like Fanpage, เพิ่มไลค์แฟนเพจ, รับไลค์ครบวงจรทั่วไทย, ปั้มรูป, บริการปั้มไลค์แฟนเพจฟรี, รับสร้างแฟนเพจพร้อมยอดไลค์, การเพิ่ม Like เป็นการเพิ่มโอกาสทางการขายสินค้าของคุณนั่นเอง ด้วยงานบริการเพิ่มไลค์แฟนเพจระดับมืออาชีพ ประสบการณ์การทำงานหลายปี, ปั้มไลค์เพจคนไทย, ไลค์แฟนเพจ, รับเพิ่มไลค์, ซื้อไลค์แฟนเพจ, รับปั้มไลค์รูป, รับจ้างเพิ่มไลค์, รับจ้างกดไลค์, รับทำเพจสินค้าพร้อมยอดไลค์, เพิ่มไลค์เพจ ราคาถูก, ไลค์คนไทย 100%, ปั้มไลค์เพจ Facebook, รับทำเพจเฟสบุ๊ค, รับทำไลค์ครบวงจร, กดไลค์รูป, Auto Like, กด Like, ปั้มไลค์ง่ายๆ, ปั้มไลค์รูปเฟส, ปั้มไลค์ฟรี, บริการปั้มไลค์ฟรี, ปั้มโพสต์, ปั้มไลค์ราคาถูก, กดไลค์

  13. Ankara parça eşya taşıma ve parsiyel yük dağıtımı genellikle sektör içerisinde görev yapan birkaç firma tarafından yapılmaktadır. Her firma belli periyotlarla başka şehirlere hizmet sağlamadıklarından dolayıdır. Ankara şehir içi parça eşya taşıma ve Ankara şehirler arası parça eşya taşıma bu hizmetleri iki farklı şekilde ele almak gerekir. Hatta Ankara şehir içi tek parça eşya taşıma da bir diğer önemli yapılma şeklidir. Ankara parça eşya taşıma için portalımız bünyesinde yer alan her kuruluştan farklı Ankara parça eşya taşıma fiyatları alabilirsiniz. Yorum ve fiyat kıyaslaması yaparak size ve işinize doğru olanı seçin.

  14. It’sIt is in point of factactuallyreallyin realitytruly a nicegreat and helpfuluseful piece of informationinfo. I’mI am satisfiedgladhappy that youthat you simplythat you just shared this helpfuluseful infoinformation with us. Please staykeep us informedup to date like this. ThanksThank you for sharing.

  15. I really like your blog.. very nice colors &
    theme.Did you make thiis website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz reply as I’m looking to design my own blog and would like tto know where u
    got this from. thanks

  16. Trabzon nakliyat ve Trabzon evden eve nakliyat hizmeti sunan kurumsal nakliyat firmaları sizlere kaliteli hizmet sunmak için taleplerinizi bekliyor. Nakliyat platformumuz sayesinde birden fazla Trabzon nakliyat firmalarından anlık olarak nakliyat teklifi alabiliyorsunuz. Firmaların gerçek müşteri yorumları ve fiyat oranlarını karşılaştırarak doğru kararı verin. Taşınmanın zorluklarını kenara bırakarak eğlenceli bir nakliye sürecine imza atın. Her müşterinin hayalindeki taşınma için bizler üzerimize düşen görevi sorunsuz şekilde yerine getirmekteyiz. Sizlerde buna varsanız Trabzon nakliyat ihtiyaçlarınızda firmalarımızı tercih edin ve kolayca taşının.

  17. Ücretsiz Müzik Dinleme Sitesi. En Popüler Şarkılar, En Yeni Albümler, Birbirinden Güzel Müzik Listeleri bu sitede. Şarkı sözü ile beraber dinle, hem de blogparihh.com farkıyla.

  18. Eskişehir nakliyat hizmeti bu şehirdeki insanlar tarafından oldukça önem verilen hizmetlerin başında gelmektedir. Eskişehir halkı anı dolu eşyalarının taşınma sırasında zarar görmesini asla istemezler. Bu nedenle Eskişehir nakliyat firması tercih ederken ince eleyip sık dokuma yoluna giderler. Ancak nakliyat firması tercih etmek için iyi bir araştırma yapmak gerekir. Buda zor sürecin başındaki en meşakkatli iştir aslında. Bizler müşterileri meşakkatli süreçten kurtarmak adına en iyi Eskişehir nakliyat firmalarını çatımız altında toplayarak yaşanan sorunlara son verdik. Eskişehir evden eve nakliyat talebinde bulunan tüm müşterilere birçok firmanın fiyat teklifini anlık olarak ileterek en uygunu tercih etmelerini sağladık. Eskişehir nakliyat alanında yaptığımız bu uygulama tamamen çağımızın gereklerine uyum sağlamaktadır. Taşınan kişilerden aldığımız teşekkürlerde bunun en büyük kanıtı durumundadır.

  19. Manisa nakliyat son zamanların en gelişmiş hizmetleri arasında yerini aldı. Bu duruma katkıda bulunanlarsa Manisa nakliyat firmalarının ta kendisidir. Büyük şehirlerle yarış halinde olan Manisa’nın gelişimi endüstriyel yükselişi olağan üstü seviyeye gelmiştir. Tüm bunlar hızla meydana gelirken Manisa evden eve nakliyat sektörünün bu durumdan aşağı kalması tabi ki beklenemez. Gerek açık pazar yük taşımacılığı olsun gerekse de evden eve nakliyat sektörü olsun Manisa nakliyat hizmetinin sağlanması için görev yapan nakliyat firmalarına oldukça fazla ihtiyaç duyarlar. Tamda burada biz devreye girerek Manisa da bulunan en başarılı kuruluşları bir çatı altında toplayarak gerek evden eve nakliye müşterilerin gerekse de nakliyeye ihtiyaç duyan firmaların taleplerine çözümler üretmekteyiz.

  20. Muhafazakar bir yaşam tarzını benimsemiş olan bayanların da son derece şık olabileceklerini markaların üretmiş oldukları tesettür giyim modelleri kanıtlamış olmaktadır. sizlerde web sitemizi ziyaret ederek en yeni trend tesettür elbise modelerini yakından inceleye bilirsiniz .

  21. Have you ever considered about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless imagine if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and video clips, this blog could certainly be one of the most beneficial in its niche. Superb blog!|

  22. Mersin nakliyat ile taşınmalar pürüzsüz şekilde yerine getiriliyor. Hem de bunu sağlayan tek bir firma yok. Onlarca firma Mersin nakliyat sektöründe görev yapmaktadır. Bizler nakliyat platformumuz sayesinde en iyi Mersin nakliyat firmalarını bünyemiz altında toplayarak müşterilerin işlerini kolaylaştırdık. Mersin evden eve nakliyat hizmeti almak isteyen müşteriler sitemiz aracılığıyla tek bir firmadan değil birçok firmadan anında nakliyat teklifi alabiliyorlar. Teklif sunan Mersin nakliyat firmalarının fiyatlarını karşılaştırarak tercih yapabiliyorlar. Bu sayede daha ucuza taşınmış olup sorunların yaşanmasına da engel olmuş durumdalar.

  23. Hi there I am so grateful I found your webpage, I really found you by accident,
    while I was searching on Askjeeve for something else, Nonetheless
    I am here now and would just like to say cheers for a
    fantastic post and a all round enjoyable blog (I also love the
    theme/design), I don’t have time to read it all at the minute but I have book-marked it and also added
    your RSS feeds, so when I have time I will be back to
    read more, Please do keep up the awesome work.

  24. Howdy! Thiis blog post couldn’t be written much better!

    Looking at this article reminds me of my previous roommate!
    He continually kept preaching about this. I most certainly will send this article too him.
    Pretty sure he’s going to have a great read. Thanks for sharing!

  25. couple de soumis, nus, est placés l’un en face de l’autre, debout et jambes écartées. telephone rose J’apprendrai plus tard qu’ils sont mari et femme dans la vie vanille et

  26. I’m not that much of a onlineinternet reader to be honest but your blogssites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your sitewebsite to come back laterdown the roadin the futurelater on. CheersAll the bestMany thanks

  27. people individuals and do not know exactly what blogging is about and what the advantages are, the guidelines laid out here will help you to construct a website that is fulfilling for viewers.

  28. katrina kaif sex, Online Live XXX Movies,Hot Porn,Bollywood
    Sex,Desi mms scandal,pakistan indonesian arab sex, bangla sex
    hot video, Indian Mallu Sex Videos, bangladeshi new
    sex videos, sex video, hot sex videos, Bangladeshi Indian Shrilankan Sex , Hindu Hindu Girl Sex Videos,Bangla Sex Video, Sonakshi and Salman Sex, Cartoon sex xxx, Doctor and Nurse SeXSavita bhabhi 3Gp , Mp4 HD Sex Videos, Indian Bhabhi 3Gp, Mp4 HD Videos sunny leone
    sex, xxx, 3Gp Mp4 HD Videos, Bhabi Sex with Friend Videos, Bhabi
    Sex with Devar Videos, Bhabi Sex with Uncle Videos, Aunty Sex With Uncle Videos, Aunty With Boyfriend Sex Videos, Aunty With Husband Sex Videos,
    Indian Suhagraat Sex Videos, Mallu Bhabhi Sex Videos, Bollywood Movies Sex
    Videos, 18 years Babe Sex Videos, Indian Bhabhi, aunty, Sister,
    Mother Rape Sex Videos, Girlfriend Sex Strory Kahani In Hindi English, Desi
    Chudai Sex, Videos, Anjali Bhabhi, Priya Bhabhi, Riya Bhabhi XxX
    Videos Free Download Savita bhabi animated sex movie, xxx mp4, jangal chudai, hd
    mp4 android sex video, mast moti gand, mast chudai, gand in saari, best xxx video, top
    fuck video, xxx mp4 downloude, saree sex videos, indian bus sex,
    rape in train, big boobs sex, adult mp3, indian actress sex, Desi Chudai Sex, Google Best Ranked Wap sextgem.com, Sex video direct download
    link , mast moti gand, mast chudai, gand in saari, best xxx video, top fuck video, xxx mp4 downloude, www xxx sex bhabhi, Girls Sex With Animals, Dog,Horse, XxX Porn Mp4
    3Gp Videos,bangla sex hot video, Indian Mallu Sex Videos, bangladeshi new sex videos, sex video, hot sex,
    hot sex video, hot sex videos, Bangla Sex, Bangladeshi
    Pakistani Shrilankan Sex , Hindu Muslim Girl Sex Videos,Bangla Sex Video,Mom son sex,
    brother sister sex,katrina kaif sex, indian actress sex,desi mms 3gp mp4 download, bhabi Rape sex , hindi sex video, Indian Sex xxx ,
    Hot Porn Clips,Online Live XXX Movies,Hot Porn,Bollywood Sex,Desi mms scandal,pakistan Indonesian arab sex,
    Live Stream Best XXX Online Mobile Sex Wap
    Desi Sex, indian actress sex, Mms Sex, Porn Sex, Aunty Sex, Incest Sex, Sunny Leone Sex, Desi Chudai Sex,Savita Bhabi animated sex movie,
    xxx mp4, jangal chudai, hd mp4 android sex video, mast moti
    gand, mast chudai, gand in saari, best xxx video, top fuck video,
    xxx mp4 downlode, saree sex videos, indian bus
    sex, rape in train, big boobs sex, adult mp3, indian actress sex,
    Mms Sex,Porn Sex, Girls Sex With Animals,Dog,Horse,XxX Porn Mp4 3Gp Videos, Youtube, xnxx .

    com, tube8, xhamster, pornhub, Badwap, 420wap, Sex2050, Sex2050,
    Sex2050, Porn2050, Xvideos, Bhojpuri Sex, Sexwap Mobi Online Sex 3gp ,indian sex videos xxx, Desi Sex Video xxx, full free
    Sex download xxx, TamilSex xxx, Punjabisex xxx, mp4 3gp sex video xxx, Pakistan xxx videos xxx, asian, Actress sex videos xxx, hardcore, homemade, lesbiansex, teensex, virgin,
    pornVideo, adult Video, Indian Desi Sex Stories, Sex
    Chat tamil sex videos, sex pakistani xx 3gp.com, sex pakistani xx
    3gp.com, All russian porn sites 3gp, indian sex video, xxx video, indian sex video, arabic fuck mobi, http://www.pakistani x vdo.com,
    sex video, xxx sex, free 3gp porn, desi mobi.in, Sex video,frre iphone sxe
    3GB porn, poran video 3gp com, frre iphone sxe 3GB porn, Indian desi girl sax video, sex xxx,
    deshi sex .com, sex xxx, free sex video download, free indian desi bhabhi,
    babhe xxx dese 3gp video download, x.videos com.free, video sexy small xxx 3GP, downloads sex
    video download, Download Sex Videos, Indian xxx 3gp videos, mp4 sex videos, Sex movie 3gp,
    Indian, Aunty, Bhabi, Mom son, School girl, teacher student, sister sex,indian xxx sex videos, pakistani Desi Sex
    Video, bangladeshi full free Sex download, TamilSex, Punjabisex, mp4 3gp sex, Pakistani sex, asian, Actress, hardcore, homemade, lesbiansex,
    teensex, virgin, porn Video, adult Video, Indian Desi Sex Stories,Indian Sex
    Chat , Online Sex 3gp,indian sex videos xxx, Desi Sex Video xxx,
    full free Sex download xxx, TamilSex xxx, Punjabisex xxx, mp4 3gp sex video xxx, Pakistan xxx videos xxx, asian, Actress sex videos xxx, hardcore, homemade,
    lesbiansex, teensex, virgin, pornVideo, adult Video, Indian Desi Sex Stories, Sex Chatbhabi sex, animal sex, young girl rape, katrina kaif sex,
    indian actress sex,desi mms 3gp mp4 download, bhabi Rape sex , hindi sex video, Indian Sex xxx ,Hot Porn Clips,Online
    Live XXX Movies,Hot Porn,Bollywood Sex,Desi mms scandal,pakistan indonesian arab sex, Live Stream Best XXX
    Online Mobile Sex Wap Desi Sex, indian actress sex, Mms Sex, Porn Sex, Bhabi Sex, Aunty Sex, Incest Sex, Sunny Leone Sex,
    Desi Chudai Sex

  29. katrina kaif sex, Online Live XXX Movies,Hot Porn,Bollywood Sex,
    Desi mms scandal,pakistan indonesian arab sex, bangla sex hot video, Indian Mallu Sex Videos,
    bangladeshi new sex videos, sex video, hot sex videos, Bangladeshi Indian Shrilankan Sex , Hindu
    Hindu Girl Sex Videos,Bangla Sex Video, Sonakshi and Salman Sex, Cartoon sex xxx, Doctor and Nurse SeXSavita bhabhi 3Gp ,
    Mp4 HD Sex Videos, Indian Bhabhi 3Gp, Mp4 HD Videos sunny leone sex, xxx, 3Gp Mp4 HD Videos, Bhabi Sex with Friend Videos,
    Bhabi Sex with Devar Videos, Bhabi Sex with Uncle Videos, Aunty Sex With Uncle Videos, Aunty With Boyfriend Sex
    Videos, Aunty With Husband Sex Videos, Indian Suhagraat Sex Videos, Mallu Bhabhi Sex
    Videos, Bollywood Movies Sex Videos, 18 years Babe
    Sex Videos, Indian Bhabhi, aunty, Sister, Mother Rape Sex Videos, Girlfriend Sex Strory Kahani In Hindi English, Desi Chudai Sex, Videos,
    Anjali Bhabhi, Priya Bhabhi, Riya Bhabhi XxX Videos Free Download Savita bhabi animated sex movie,
    xxx mp4, jangal chudai, hd mp4 android sex video, mast
    moti gand, mast chudai, gand in saari, best xxx video,
    top fuck video, xxx mp4 downloude, saree sex videos, indian bus sex,
    rape in train, big boobs sex, adult mp3, indian actress sex, Desi Chudai Sex, Google Best Ranked
    Wap sextgem.com, Sex video direct download link , mast moti gand,
    mast chudai, gand in saari, best xxx video, top fuck video, xxx mp4 downloude, www xxx sex bhabhi, Girls Sex
    With Animals, Dog,Horse, XxX Porn Mp4 3Gp Videos,bangla sex hot video, Indian Mallu
    Sex Videos, bangladeshi new sex videos, sex video, hot sex,
    hot sex video, hot sex videos, Bangla Sex, Bangladeshi Pakistani Shrilankan Sex , Hindu Muslim Girl Sex Videos,Bangla Sex Video,Mom son sex, brother sister sex,katrina kaif sex,
    indian actress sex,desi mms 3gp mp4 download, bhabi Rape sex , hindi sex video,
    Indian Sex xxx ,Hot Porn Clips,Online Live XXX Movies,Hot Porn,Bollywood Sex,Desi mms
    scandal,pakistan Indonesian arab sex, Live Stream Best XXX
    Online Mobile Sex Wap Desi Sex, indian actress sex,
    Mms Sex, Porn Sex, Aunty Sex, Incest Sex, Sunny Leone Sex, Desi Chudai Sex,Savita Bhabi animated sex movie, xxx mp4, jangal chudai, hd mp4 android sex video,
    mast moti gand, mast chudai, gand in saari, best
    xxx video, top fuck video, xxx mp4 downlode, saree sex videos,
    indian bus sex, rape in train, big boobs sex, adult mp3, indian actress sex,
    Mms Sex,Porn Sex, Girls Sex With Animals,Dog,Horse,XxX Porn Mp4 3Gp Videos, Youtube, xnxx .

    com, tube8, xhamster, pornhub, Badwap, 420wap, Sex2050, Sex2050,
    Sex2050, Porn2050, Xvideos, Bhojpuri Sex, Sexwap Mobi Online Sex 3gp ,indian sex videos xxx, Desi Sex Video xxx, full free Sex download xxx, TamilSex xxx, Punjabisex xxx, mp4
    3gp sex video xxx, Pakistan xxx videos xxx, asian, Actress sex videos xxx, hardcore, homemade, lesbiansex, teensex, virgin, pornVideo,
    adult Video, Indian Desi Sex Stories, Sex Chat tamil sex videos,
    sex pakistani xx 3gp.com, sex pakistani xx 3gp.com, All russian porn sites 3gp, indian sex video,
    xxx video, indian sex video, arabic fuck mobi, http://www.pakistani x vdo.com, sex video, xxx sex, free 3gp
    porn, desi mobi.in, Sex video,frre iphone sxe 3GB
    porn, poran video 3gp com, frre iphone sxe 3GB porn, Indian desi girl
    sax video, sex xxx, deshi sex .com, sex xxx, free sex video download, free indian desi bhabhi,
    babhe xxx dese 3gp video download, x.videos com.free, video sexy small xxx 3GP, downloads sex video download, Download Sex Videos, Indian xxx 3gp videos, mp4 sex videos, Sex movie
    3gp, Indian, Aunty, Bhabi, Mom son, School girl, teacher student, sister sex,indian xxx sex videos, pakistani Desi Sex Video, bangladeshi full free Sex download, TamilSex, Punjabisex, mp4 3gp sex, Pakistani sex, asian, Actress, hardcore, homemade,
    lesbiansex, teensex, virgin, porn Video, adult Video, Indian Desi Sex Stories,Indian Sex Chat , Online Sex 3gp,indian sex videos xxx, Desi Sex Video xxx, full free Sex
    download xxx, TamilSex xxx, Punjabisex xxx, mp4 3gp sex video xxx, Pakistan xxx videos xxx, asian, Actress
    sex videos xxx, hardcore, homemade, lesbiansex, teensex, virgin, pornVideo,
    adult Video, Indian Desi Sex Stories, Sex Chatbhabi
    sex, animal sex, young girl rape, katrina kaif sex,
    indian actress sex,desi mms 3gp mp4 download, bhabi Rape sex , hindi
    sex video, Indian Sex xxx ,Hot Porn Clips,Online Live
    XXX Movies,Hot Porn,Bollywood Sex,Desi mms scandal,pakistan indonesian arab sex, Live Stream Best
    XXX Online Mobile Sex Wap Desi Sex, indian actress sex, Mms Sex,
    Porn Sex, Bhabi Sex, Aunty Sex, Incest Sex, Sunny Leone Sex,
    Desi Chudai Sex

  30. Undeniably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the internet the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  31. Ankara Nakliyat Firması olarak biliyoruzki Evden eve nakliyat zor ve profesyonellik gerektiren bir iştir. Yetiştirilmiş eleman kadrosu, kapalı kasa araçlar, sigortalı taşımacılık, özenle seçilmiş paketleme malzemeleri, ücretsiz expertiz hizmeti, eşyalarınızın demontaj ve montaj işlemleri, tam zamanlı çalışma ve müşteri, memnuniyetini en ön planda tutmak gibi bir çok birikime sahibiz. Biliyoruz ki işinizi en güzel şekilde yerine getirecek firma biziz. Uzman kadromuz ve egitimini almış personellerimiz ile evden eve nakliyat, büro – ofis taşımacılığı, kurumsal nakliyat hizmeti sunmaktayız.

  32. HiHello my family memberloved onefriend! I want towish to say that this articlepost is awesomeamazing, greatnice written and come withinclude almostapproximately all importantsignificantvital infos. I’dI would like to peerto seeto look moreextra posts like this .

  33. If you are going for bestmost excellentfinest contents like meI domyself, onlysimplyjust visitgo to seepay a visitpay a quick visit this websiteweb sitesiteweb page everydaydailyevery dayall the time becausesinceasfor the reason that it providesoffersgivespresents qualityfeature contents, thanks

  34. I’ve been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.

  35. Woah! I’m really digging the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that “perfect balance” between superb usability and visual appearance. I must say you’ve done a very good job with this. In addition, the blog loads very quick for me on Firefox. Exceptional Blog!

  36. Howdy! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this page to him. Pretty sure he will have a good read. Thanks for sharing!

  37. I visitgo to seepay a visitpay a quick visit everydaydailyeach dayday-to-dayevery day somea few websitessitesweb sitesweb pagesblogs and blogswebsitesinformation sitessites to read articlespostsarticles or reviewscontent, butexcepthowever this blogweblogwebpagewebsiteweb site providesoffersgivespresents qualityfeature based articlespostscontentwriting.

  38. [url=http://1stcafergot.com/]cafergot[/url] [url=http://1stbaclofen.com/]baclofen medication[/url] [url=http://1sthydrochlorothiazide.com/]hydrochlorothiazide medication[/url] [url=http://1stsildenafil.com/]sildenafil 50mg[/url] [url=http://1stalbuterol.com/]inhaler albuterol[/url] [url=http://1stvaltrex.com/]Buy Cheap Valtrex[/url] [url=http://1stkamagra.com/]kamagra[/url] [url=http://1stpropecia.com/]propecia[/url] [url=http://1stalbendazole.com/]Albendazole[/url] [url=http://1stcialis.com/]where to buy generic cialis[/url]

  39. I wanted to let you all know that I added free proxy lists.

    These lists should update every 60 minutes. These are free proxies and they may not
    always work the best. But, you should be able to
    use them in your SEO tools.

  40. [url=http://effexorxr.us.org/]venlafaxine effexor[/url] [url=http://ataraxbest.us.org/]atarax for eczema[/url] [url=http://levitra20mg.us.org/]brand levitra 20mg[/url] [url=http://lipitorgeneric.us.org/]Lipitor[/url] [url=http://cialisbest.us.com/]cialis[/url] [url=http://genericcymbalta.us.org/]cheap cymbalta online[/url] [url=http://furosemide20mgtab.us.org/]read full article[/url] [url=http://cymbaltageneric.us.org/]buy cymbalta cheap[/url] [url=http://valtrexbest.us.com/]herpes medication valtrex[/url] [url=http://sildenafiloffers.us.com/]Sildenafil[/url]

  41. ISO 27001 Baş Denetçi Eğitimi, kurum veya kuruluşlarda olan ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemininin dışında risk yönetimin, iç tetkiklerin yönetimi, denetim ve denetçi kuralları gibi konulara bakış açınızı değiştirecektir. Ayrıca iç tetkikleri gerçekleştirme, ISO 27001 tekikçilerinin yeteneklerinin belirlenmesi ve onaylanması konusunda iyi bir yol gösterici olacak ve sizi ISO 27001 Baş Tetkikçi sertifikasını almak için gereken sınava hazırlayacaktır.

    https://www.burakeksi.com/iso-27001-egitimi-iso-27001-bas-denetci-egitimi-irca-onayli

  42. Kocaeli Güven Nakliyat Kocaeli’de şehir içi ve şehirler arası olarak profesyonel bir evden eve nakliyat hizmeti sunmaktadır. Kurumsal kimliğimiz, teknik personelimiz ve kaliteli, mukavemeti yüksek ambalaj malzemelerimiz ile sorunsuz bir taşıma işlemi sunuyoruz. Uzman mobilyacılarımız ile her türlü mobilya aksamını en iyi şekilde söküp takıyor, hizmetlerimizde sınır tanımıyoruz.
    Kocaeli Güven Nakliyat’ı tercih eden müşterilerimiz yaptıkları olumlu geri bildirimler ile memnuniyetlerini bizlere ve çevresine bildirmişler, bu sayede genişleyen portföyümüz ile daha çok hizmet etme imkanına kavuşmuş bulunmaktayız. Kocaeli Güven Nakliyat olarak müşteri memnuniyetinin çalışma hayatımızda ve işimizin devamının sağlanmasında ne kadar büyük öneme sahip olduğunun bilinci ile hareket ediyor, böylece müşterilerimizin her türlü istek ve beklentilerini önemseyerek, hizmetlerimizi bu yönde şekillendiriyoruz.

    https://kocaeliguvennakliyat.com/

  43. [url=http://cymbaltageneric.us.org/]cymbalta[/url] [url=http://levitra20mg.us.org/]levitra[/url] [url=http://ataraxbest.us.org/]atarax pills[/url] [url=http://valtrexbest.us.com/]buy valtrex cheap[/url] [url=http://genericcymbalta.us.org/]Cymbalta Duloxetine Hcl[/url] [url=http://cialisbest.us.com/]cialis[/url] [url=http://sildenafiloffers.us.com/]sildenafil 100mg tablets[/url] [url=http://furosemide20mgtab.us.org/]furosemide 40[/url] [url=http://lipitorgeneric.us.org/]lipitor 10 mg[/url] [url=http://effexorxr.us.org/]effexor medicine[/url]

  44. The Chiefs are now five games into their schedule and they have played three of their four toughest games already. The schedule gets dramatically easier for the next two months. Granted, for a team that’s only won 10 games in three years, there is no looking ahead, but there isn’t a team the Chiefs shouldn’t be able to beat on the schedule until December – including the games on the road.

  45. At present, your competition on the web is at its extreme. To be successful on the internet, you need to be sensible inside your selection. Put your very best foot forward to achieve your company goals efficiently. Opting for effective online marketing strategies can prove to be the main element to promoting your company better. Successful implementation of these strategies is likely to give your site better visibility an internet-based popularity. There are thousands of SEO firms offering services that may provide the impetus to reach over to a wider audience. SEO services from reliable firms help create awareness about your product one of the online visitors. SEO service provides you with the best possible possibility of growing popular on the internet. https://www.mutlualisverisler.com/?p=720059

  46. My husband and i ended up being so excited Chris managed to finish off his web research with the ideas he was given out of your weblog. It’s not at all simplistic just to find yourself offering instructions which usually some other people might have been making money from. And we all remember we now have the blog owner to appreciate because of that. Most of the explanations you have made, the straightforward web site navigation, the relationships your site assist to create – it’s many sensational, and it is letting our son in addition to the family believe that the matter is awesome, which is pretty fundamental. Many thanks for the whole lot!

  47. Woah! I’m really digging the template/theme of this website.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s
    hard to get that “perfect balance” between usability and visual
    appeal. I must say you’ve done a amazing job with this. Also, the blog loads very fast for me on Opera.
    Outstanding Blog!

  48. My spouse and I stumbled over here coming from a different
    web address and thought I might as well check things
    out. I like what I see so i am just following you. Look forward
    to exploring your web page repeatedly.

  49. Ankara şehir içi nakliyat için bizler tercih edilecek en iyi firma olma yolunda yoğun gayret ve çaba sarfetmekteyiz. Nakliye ve taşımacılık için gerekli tüm donanımlara sahip olan firmamız kolay ve sorunsuz taşımacılığın simge ve markası olmayı başarmıştır. Ankara küçük nakliye ve Ankara şehir içi küçük nakliyat konusunda da tam anlamıyla müşteri desteği ve hizmet sunmaya devam ediyoruz. Ankara şehir içi nakliyat hakkında daha fazla ve net bilgi sahibi olmak için lütfen yukarıda yer alan Ankara şehir içi nakliyat kelimesini veya aşağıdaki site linkini tıklayınız.

    https://www.dehanakliyat.com/hizmetlerimiz/ankara-sehir-ici-nakliyat

  50. Why? I’ve been reading, writing and researching psychic phenomena for close to 20 years, both personally and professionally. I KNOW the very best services and intuitive to call. But when our blog readers started asking about all of the different free offers, I decided to try a few of the random promotions out yet again.

  51. Several folks are turning out to be bloggers, and many others ponder what those bloggers get out of it. If you are 1 of those individuals and do not know specifically what blogging is about and what the benefits are, the guidelines laid out listed here will support you to create a site that is pleasant for readers.

  52. Just about all of what you point out is supprisingly legitimate and that makes me wonder why I hadn’t looked at this in this light before. This particular piece truly did turn the light on for me as far as this particular subject goes. Nonetheless at this time there is actually one position I am not too comfy with so whilst I make an effort to reconcile that with the actual central idea of the issue, permit me observe just what all the rest of your visitors have to point out.Very well done.